Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2013

Τα συνεργεία της απάτης

Χιλιάδες καταγγελίες από ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκινήτων που πληρώνουν επισκευές που δεν έγιναν ποτέ

Τα συνεργεία της απάτης

Τα τρυκ των ανταλλακτικών, οι δεσμώτες της εγγύησης, οι επικίνδυνες παρεμβάσεις και τα αναπόφευκτα ατυχήματα
 
Αμέσως μετά την παραλαβή του αυτοκινήτου μου από το συνεργείο του Αιμ.Τ. στην οδό Μίνωος διεπίστωσα εκ νέου ελαττωματική λειτουργία της μηχανής του. Λόγω αυτού του προβλήματος περιόρισα τη χρήση του αυτοκινήτου μου στο ελάχιστον. Λίγες ημέρες αργότερα ήλθε η σειρά του αυτοκινήτου μου να υποστεί τον επιβαλλόμενο κρατικό έλεγχο (ΚΤΕΟ), όπου διαπιστώθηκε από τον αρμόδιον μηχανικόν ότι εκτός από την υπερβολικήν εκπομπήν καυσαερίων είχε αλλαγεί η μηχανή του αυτοκινήτου μου, χωρίς να το γνωρίζω». Ενδεικτικό απόσπασμα από μήνυση που κατέθεσε προ ολίγου καιρού ιδιοκτήτης ΙΧ αυτοκινήτου εναντίον ασυνείδητου υπευθύνου συνεργείου αυτοκινήτων. Ο ιδιοκτήτης του συνεργείου, ο οποίος καταδικάστηκε για την ενέργειά του αυτή, δεν δίστασε για λόγους συρρίκνωσης του κόστους επισκευής να αλλάξει τη μηχανή του αυτοκινήτου με αυτή ενός μεταχειρισμένου τετράτροχου. Επιβάλλοντας στον ιδιοκτήτη του οχήματος να πληρώσει, υποτίθεται, σειρά επισκευών στην «αρχική» μηχανή και την τοποθέτηση τάχα καινούργιων, εργοστασιακών ανταλλακτικών. Στην πραγματικότητα όμως ο ιδιοκτήτης του συνεργείου είχε προτιμήσει πιο ριζική λύση: την παλιά, άχρηστη, μεταχειρισμένη μηχανή. Η προαναφερθείσα περίπτωση είναι ενδεικτική ­ και ίσως ακραία ­ των πλημμελών υπηρεσιών και των κερδοσκοπικών ενεργειών σε πολλά «ελεύθερα» συνεργεία αυτοκινήτων αλλά και σε ορισμένες μονάδες επισκευών μεγάλων αντιπροσωπειών. Ιδιοκτήτες ΙΧ πληρώνουν ανύπαρκτες ή ζημιογόνες επισκευές και την τοποθέτηση αντικανονικών ανταλλακτικών. Παράλληλα οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούν νέα δεδομένα στον χώρο του αυτοκινήτου ­ και ιδίως στο θέμα της ασφάλειας ­, χωρίς όμως τα συνεργεία αυτοκινήτων να μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές τις σύγχρονες απαιτήσεις. Τα στοιχεία που παρουσιάζονται στην έρευνα του «Βήματος» είναι αποκαλυπτικά...

Το πρώτο 10μηνο του 1999 το Ινστιτούτο Καταναλωτή ­ Γενική Συνομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος ­ είχε καταγράψει 1.147 καταγγελίες ιδιοκτητών ΙΧ για προβληματική συντήρηση στο αυτοκίνητό τους και αποτυχημένες επισκευές από μονάδες του δικτύου των αντιπροσωπειών αλλά και από συνεργεία της ελεύθερης αγοράς. Και ακόμη, όπως επισημαίνει ο γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκινήτων και Μηχανημάτων (ΠΟΒΕΑΜ) αλλά και μέλος της Επιτροπής Κακοτεχνιών του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Μιχάλης Ξανθάκος, «κάθε χρόνο στην επιτροπή συγκεντρώνονται 100-150 σοβαρές καταγγελίες ιδιοκτητών ΙΧ που αφορούν εικονικές επισκευές, αποτυχημένες παρεμβάσεις, άσκοπες επιδιορθώσεις και αντικαταστάσεις εξαρτημάτων αλλά και την τοποθέτηση εναλλάξιμων (ιμιτασιόν) ανταλλακτικών αντί των εργοστασιακών, την αξία των οποίων καταβάλλει βεβαίως ο πελάτης των συνεργείων. Δεκάδες τέτοιων υποθέσεων καταλήγουν στον εισαγγελέα».
* 2.500 οι παράνομοι
Στη χώρα μας λειτουργούν περίπου 22.500 συνεργεία, εκ των οποίων 6.000 στην περιοχή της Αττικής. Εξ αυτών υπολογίζονται σε 650 οι μονάδες του δικτύου επισκευών και συντήρησης οχημάτων των αντιπροσωπειών. Παράλληλα, σύμφωνα με εκτιμήσεις μελών της ΠΟΒΕΑΜ, λειτουργούν περίπου 2.500 παράνομα συνεργεία που δεν έχουν σχετική άδεια. Οπως καταγγέλλεται, οι υπεύθυνοί τους είναι συνήθως εργαζόμενοι σε κανονικά συνεργεία ή σε αυτά των αντιπροσωπειών όπου αλιεύουν πελατεία και τα απογεύματα σε πιλοτές πολυκατοικιών επισκευάζουν οχήματα.
Στην περιοχή της Αττικής κυκλοφορούν σήμερα περίπου 1.600.000 αυτοκίνητα, εκ των οποίων το καθένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρμοδίων, χρειάζεται για επισκευές και συντήρηση, κατά μέσο όρο, περίπου 200.000 δρχ. Σύνολο δηλαδή που προσεγγίζει τα 320 δισ. δρχ. Ακόμη, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών και μέλος της Επιτροπής Ερευνας και Ανάλυσης Τροχαίων Ατυχημάτων κ. Γ. Σκούρτη, καταβάλλονται ετησίως περίπου 100-120 δισ. δρχ. για την επισκευή ζημιών από ατυχήματα.
Από το σύνολο των οχημάτων το 50% εξυπηρετείται από τα συνεργεία του δικτύου των αντιπροσωπειών και το άλλο 50% από τα επονομαζόμενα «ελεύθερα» συνεργεία. Ενώ λοιπόν τα περιθώρια κέρδους είναι τεράστια, παρουσιάζεται σε ορισμένες περιπτώσεις σειρά προβλημάτων και στυγνή εκμετάλλευση των ανύποπτων οδηγών ΙΧ.
Ετσι λοιπόν, σύμφωνα με τις καταγγελίες, σε σημαντικό αριθμό «ελεύθερων» συνεργείων πληρώνονται αδρά ανύπαρκτες επισκευές ή πραγματοποιούνται άστοχες παρεμβάσεις που επιδεινώνουν το πρόβλημα. Παράλληλα, όπως αναφέρει ο κ. Ξανθάκος, «πολλά φανοποιεία προχωρούν σε επικίνδυνες επισκευές στο μηχανικό μέρος των οχημάτων, χωρίς να έχουν αυτή την άδεια και το σχετικό δικαίωμα».
Ακόμη, όπως υπογράμμισε στο «Βήμα» ο κ. Σκούρτης, «η Ενωση προωθεί την έκδοση από τα συνεργεία αυτοκινήτων ενός πιστοποιητικού ελέγχου για αυτοκίνητα που έχουν υποστεί τραυματικές ζημιές από κάποιο ατύχημα και επισκευάζονται σ' αυτά. Και αυτό γιατί σε πολλές περιπτώσεις αυτές οι επισκευές είναι επιπόλαιες και επικίνδυνες». Από την άλλη πλευρά, εξαιρετικά συχνό είναι το φαινόμενο τοποθέτησης «εναλλάξιμων» ανταλλακτικών αντί των εργοστασιακών, τα οποία συνήθως πληρώνει ο πελάτης. Παράλληλα εμφανίζεται σε ορισμένες περιπτώσεις η τοποθέτηση «ανώνυμων» ή μεταχειρισμένων ανταλλακτικών, χωρίς ο πελάτης να έχει ιδέα...
«Ο τζίρος των ανταλλακτικών στη χώρα μας ανέρχεται σε περίπου 100 δισ. δρχ. Πιστεύω όμως ότι σήμερα σπανίως ­ σε ποσοστό 2%-3% ­ τοποθετούνται ανταλλακτικά που δεν είναι συγκεκριμένων, εγκεκριμένων εταιρειών. Και ακόμη έχουν περιορισθεί οι περιπτώσεις απατηλών ενεργειών και παραπλάνησης των πελατών» σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων και Εμπόρων Ανταλλακτικών Αυτοκινήτων κ. Ιωάννης Νεράτζης.
* Η χρήση νέων τεχνολογιών
Τεράστιο πρόβλημα όμως παρουσιάζεται το τελευταίο χρονικό διάστημα και με τη χρήση των νέων τεχνολογιών που εφαρμόζονται στα ΙΧ αυτοκίνητα. «Δεν υπάρχει εκπαίδευση των μηχανικών αυτοκινήτων στις νέες σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις. Πλέον στα συστήματα αντιολίσθησης τροχών, αεροσάκων κτλ. χρησιμοποιούνται ειδικά μικροηλεκτρονικά συστήματα τα οποία αγνοούν οι μηχανικοί που εργάζονται στα συνεργεία αυτοκινήτων» σημειώνει ο ειδικός πραγματογνώμων τροχαίων ατυχημάτων και μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Π. Μαδιάς.
Παράλληλα σοβεί ένας «πόλεμος» μεταξύ των συνεργείων οχημάτων και των μονάδων επισκευών των αντιπροσωπειών των αυτοκινήτων που λαμβάνουν το ίδιο κομμάτι της πίτας επιδιόρθωσης βλαβών και συντήρησης των οχημάτων. Σύμφωνα με καταγγελίες μελών του ΠΟΒΕΑΜ, «οι μονάδες του δικτύου αντιπροσωπειών δεσμεύουν τους πελάτες τους με τις πολύχρονες εγγυήσεις για σέρβις των οχημάτων. Επιβάλλοντας ως όρο ότι αν απευθυνθούν έστω και μία φορά σε ένα ελεύθερο συνεργείο αμέσως σταματά να παρέχεται το αγαθό της εγγύησης. Και ακόμη, σε περίπτωση πληρωμής του αυτοκινήτου σε δόσεις, αρκετές φορές ζητείται ύστερα από αυτό το "ατόπημα" του καταναλωτή να καταβάλει αμέσως το υπόλοιπο, χρεωστούμενο ποσό».
Επτασφράγιστο μυστικό η τεχνογνωσία
«Είναι συχνές οι καταγγελίες που δεχόμαστε για πλημμελή εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών ΙΧ σε συνεργεία του δικτύου των αντιπροσωπειών. Είναι ενδεικτική η περίπτωση οδηγού ΙΧ αυτοκινήτου που μόλις είχε παραλάβει το αυτοκίνητό του από μια εργοστασιακή μονάδα. Δεν του είχαν σφίξει τα μπουλόνια των τροχών και το αυτοκίνητο εξετράπη της πορείας του καθ' οδόν προς την Πρέβεζα. Ηδη ο ιδιοκτήτης του ΙΧ έχει καταφύγει στα δικαστήρια. Σε άλλες περιπτώσεις διαπιστώνεται ότι τα νέα επιτεύγματα της τεχνολογίας, λόγω έλλειψης γνώσεων γι' αυτά και λόγω κατασκευής μειωμένης αντοχής εξαρτημάτων, ουσιαστικά εξουδετερώνονται» σημειώνει ο υπεύθυνος για παρόμοιες καταγγελίες του ΙΝΚΑ κ. Ι. Ανουσάκης.
Οπως αναφέρεται από υπευθύνους συνεργείων, ένα από τα κύρια προβλήματα που παρουσιάζονται το τελευταίο διάστημα είναι η μη δυνατότητα επαρκούς λειτουργίας των διαγνωστικών μηχανημάτων για τον εντοπισμό των βλαβών των οχημάτων.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι υπεύθυνοι του εργοστασιακού σέρβις δεν ενημερώνουν τα συνεργεία για τους νέους κωδικούς των βλαβών που καταγράφονται σε αυτά. Τα νέα οχήματα έχουν νέους κωδικούς προβληματικών λειτουργιών τους οποίους αγνοούν οι υπεύθυνοι των συνεργείων. Ετσι πολλές φορές στα διαγνωστικά μηχανήματα, στη διάρκεια εξέτασης ενός οχήματος, εμφανίζεται ένας αριθμός βλάβης που λόγω έλλειψης ενημέρωσης από τις αυτοκινητοβιομηχανίες δεν ξέρουμε τι σημαίνει, σε τι αντιστοιχεί. Κρατώντας ως επτασφράγιστο μυστικό την τεχνογνωσία» σημειώνει ο κ. Ξανθάκος. Από την άλλη πλευρά όμως, οι υπεύθυνοι των αντιπροσωπειών αναφέρονται σε αβάσιμες καταγγελίες αλλά και στη διασφάλιση των αυτοκινητιστών στο σέρβις των εταιρειών. Πάντως εντός των επόμενων εβδομάδων, για να αποφευχθούν οι περιπτώσεις υπερκοστολόγησης ζημιών ή τοποθέτησης ανταλλακτικών απομιμήσεων, θα αρχίσει από τις ασφαλιστικές εταιρείες η λειτουργία του συστήματος Eurocost. Πρόκειται για ηλεκτρονικό σύστημα αυτόματου υπολογισμού του κόστους αποκατάστασης μιας ζημιάς. Στο σύστημα θα ενταχθούν οι τιμές των 12.000 τύπου ανταλλακτικών αλλά και του κόστους εργασίας για κάθε είδος επισκευής, έτσι ώστε να αποφεύγεται το φαινόμενο τα συνεργεία να ορίζουν κατά βούληση τις τιμές...


pigi




Το Βήμα Online


Trust Rating
89%
tovima.gr
Close
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου